Ugdymosi sunkumai: problemos ar galimybės?

Pastaraisiais metais pastebima, kad  daugėja ikimokyklinio ir priešmokyklinio amžiaus vaikų, turinčių dėmesio koncentracijos, elgesio ir emocinių sutrikimų.Nemaža dalis tokių vaikų pasižymi padidėjusiu nerimastingumu, emociniu prislėgtumu, agresyviu elgesiu. Mokymosi sunkumai, tame  tarpe nerimas, dėmesio sukaupimo sunkumai, socialiniai-emociniai bei elgesio sutrikimai – sutrikdo vaikų raidą, trukdo jų socializacijai ir mokymuisi bei galimybei realizuoti savo gebėjimus. Turintiesiems specialiųjų ugdymosi poreikių turi būti suteikta galimybė dalyvauti įprastame ugdymo procese, kuriame ugdymas yra pritaikytas. Tik mokyklai tapus labiau gebančiai prisitaikyti prie vaikų poreikių, pritaikyti ugdymo aplinką, ugdymo organizavimą, priemones, teikiančias švietimo pagalbą ir specialiąją pagalbą ugdymo procese, galimas inkliuzinis ugdymas. Inkliuzinis švietimas suprantamas kaip filosofija, kuri teigia, kad vaikai, turintys specialiųjų ugdymosi poreikių, turi tokią pačią teisę ugdytis kaip ir kiti.

Šiame kontekste svarbiu elementu tampa operatyvus problemos identifikavimas ir švietimo pagalbos organizavimas. Deja, pedagogai stokoja atnaujintų žinių tokių vaikų ugdymo klausimais, naujų metodų taikymo įgūdžių darbui su socialinius – emocinius sunkumus patiriančiais vaikais.

Šiais mokslo metais Mažeikių lopšelyje-darželyje „Buratinas“ ypatingas dėmesys apkreiptas į vaikų socialinių-emocinių kompetencijų ugdymą bei švietimo pagalbos, kuri orientuota į specialiųjų ugdymosi poreikių vaikus bei jų tėvus, organizavimo kokybę. Darželyje organizuota tėvų savitarpio pagalbos grupė, įgyvendinta programa ,,Būti tėvais- smagu!“. Programos tikslas – padėti tėvams, norintiems pozityviai auklėti vaikus, dalintis gerąja  patirtimi, įgyti vaikų auklėjimo įgūdžių, gauti naujų žinių.  Programoje dalyvavusieji tėvai įgijo žinių apie pozityvią ir saugią tėvystę (gavo informacijos apie vaikų skatinimo būdus, elgesio formavimą, tėvystės stilius, efektyviai taikomas bausmes ir pan.).  Dalindamiesi patirtimi, idėjomis ir problemų sprendimais, palaikė vieni kitus (sužinojo, kad visos šeimos patiria sunkumų auklėdamos vaikus, gavo naujų idėjų). Programos ,,Būti tėvais – smagu!“ moderatorės – mokytoja metodininkė Jūratė Dačkauskienė ir logopedė metodininkė Indra Danielienė.

Devyniolika įstaigos mokytojų atnaujino pedagogines žinias, tobulino praktinius įgūdžius seminare ,,Švietimo pagalbos specialiųjų ugdymosi poreikių turintiems vaikams organizavimo ir įgyvendinimo praktiniai aspektai”. Lektorės/SPPC specialiojo ugdymo konsultantės, logopedės ekspertės Reginos Budrienės teigimu, svarbiausias švietimo pagalbos tikslas – formuoti teigiamą ugdymo bendruomenės požiūrį į mokinius, turinčius specialiųjų ugdymo(si) poreikių, sugebėti juos atpažinti  bei organizuoti jų ugdymą. Seminaro metu gilintos teorinės žinios apie vaikų specialiuosius ugdymosi poreikius ir juos lemiančias priežastis, plėtoti praktiniai įgūdžiai mokant  atpažinti sutrikimus, įvertinti bei pritaikyti ugdymo aplinką, mokymo turinį, tinkamai parinkti ugdymo būdus ir metodus. Tobulinta komandinio darbo ir bendradarbiavimo kompetencija.

                      Dvidešimt keturios  įstaigos mokytojos dalyvavo seminare ,,Specialiųjų poreikių vaikas ikimokyklinėje įstaigoje – kaip padėti? Seminarą organizavo Mažeikių lopšelio-darželio ,,Bitutė” specialistės: specialioji pedagogė metodininkė Vilija Buivydaitė ir Palmira Šaulienė, ikimokyklinio ugdymo mokytoja ekspertė. Mokymų metu aptarti  aktyvumo  ir dėmesio sutrikimai, nerimo, emocijų ir elgesio sutrikimų  požymiai, jų atpažinimas, kaip padėti aukščiau minėtų sunkumų turintiems ikimokyklinukams prisitaikyti kolektyve bei sėkmingiau vystytis ir mokytis bei struktūruoto ugdymo taikymas ikimokyklinio ugdymo vaikams.

                      Direktorės Laimos Norvaišienės iniciatyva organizuoti mokymai „Emociškai ir socialiai saugios aplinkos mokykloje kūrimas”. Juose dalyvavo 26 mokytojai ir 11 mokytojų padėjėjų. Mokymų metu aptarta emocinės aplinkos svarba, kaip kurti saugią, pozityvią  aplinką mokykloje, sudarant palankias sąlygas mokinių asmenybės ugdymuisi,  pasiekimų gerinimui, mažinant socialinę atskirtį bei sprendžiant  šias problemas.

                      Lengviau pastebimi yra vaiko raidos sunkumai. Tuo tarpu sunkumai, su kurias susiduria vaikai dėl emocinių įtampų, socialinių faktorių įtakos, pedagoginio apleistumo, dažnai yra konstatuojami kaip “sunkus vaikas”  ir vaiko elgesį bandoma reguliuoti draudimais, apribojimais ir pan. Todėl itin svarbią reikšmę stiprinant švietimo pagalbos organizavimą turėjo Darželio Vaiko gerovės komisija, kuri ėmėsi prevencinių priemonių: aptarė, analizavo konkrečias vaiko problemas, bendraujant su tėvais, aiškinosi nesėkmingo ugdymosi priežastis, atliko vaikų, turinčių specialiųjų ugdymosi poreikių pirminį vertinimą. VGK siūlė tėvams specialiuosius ugdymosi sunkumus įsivertinti Pedagoginėje psichologinėje tarnyboje, kur naudojant profesionalius diagnostikos įrankius nustatė sunkumus ir sutrikimus, kurie vėliau buvo šalinami remiantis PPT rekomendacijomis.

                      Lopšelio-darželio „Buratinas“ bendruomenė pasirengusi tikslingai žengti inkliuzinio ugdymo link, kur vaiko skirtybės toleruojamos ir vertinamos kaip galimi ir vertingi ištekliai, kuriuos reikia kūrybingai ir kryptingai panaudoti ugdytinio sėkmei užtikrinti, o ne kaip problemos. Stiprinamos nuostatos, jog keičiamas ne vaikas, o įstaiga, siekiant pašalinti visas galimas kliūtis ir užtikrinti ugdymo prieinamumą kiekvienam, visus ir kiekvieną mokinį įtraukti ir sudaryti sąlygas sėkmingai dalyvauti ugdyme(si).

direktoriaus pavaduotoja ugdymui Genė Tamušauskienė